Lubenica: Za potenciju, mršavljenje i savršeno osvježenje

2
897

Ljeto je vrijeme obilja na tržnicama, što olakšava ostvarenje obećanog. Kao dodatni bonus koji mnogi žele – uz ljetni je jelovnik mnogo lakše izgubiti koji kilogram. Uz to, pokažu li se prognoze točnima, poželjet ćete izbjeći boravak u kuhinji, te “teža”, kalorična jela.
Najbolji je izbor za pun tanjur, dakako, povrće i voće. Uz to što uglavnom ima malo ili vrlo malo kalorija, i voće i povrće obiluju vitaminima i mineralima, anitoksidansima i vlaknima. I koliko god svi ti plodovi pucaju od zdravlja, ipak postoje prvi među jednakima. Zaboravite nakratko naranče i jabuke, neka pričekaju jesen.
Jelovnik napunite sezonskom ponudom – lubenicama, bobičastim voćem, dinjama, zelenim lisnatim povrćem, rajčicama, tikvicama, krastavcima i začinskim biljem. Pripremite salate, hladne juhe poput gazpacha i juhe od krastavaca, a na roštilju neka se nađe više povrća nego mesa.
To nam savjetuju četiri naše poznate nutricionistice – Lejla Kažinić Kreho, Olja Martinić, Donatella Verbanac i Darija Vranešić Bender. Upitali smo ih koje su njihove omiljene ljetne namirnice, te što bi preporučile svima – da bude ukusno, zdravo i sočno.
Apsolutnih je hit, čini se, lubenica koja u 100 grama ima samo 30 kalorija, a jelovnik svakako trebate obogatiti i hladnom juhom meksičkih korijena – gazpachom.
Bilo da želite smršaviti ili samo želite guštati u dobroj hrani u dubokom hladu, ljeto je savršena prilika za ostvarenje tih želja.

Lejla Kažinić Kreho
Sve čari gazpacha
Osim lubenice koja je bogata likopenom, moćnim antioksidansom i beta karotenom, svakako bih svima preporučila da jedu što više krastavaca. Naime, krastavac ima “hladeći” učinak na jetru, a smatra se da hladnija jetra omogućejue bolju regulaciju hormona, poboljšava raspoloženje i pridonosi pozitivnom raspoloženju. Uostalom, stara izreka kaže – “hladan kao krastavac”. Idealno jelo za ljetno doba je i gazpacho. Odličan je spoj različitih namirnica koje su tada u sezoni, bogat svim vitaminima i mineralima, a i dobar je način da se djecu, no i odrasle koji baš nisu ljubitelji povrća potakne da ga jedu više. Gazpacho je dobar i zato što se u njemu može uživati kao u cjelovitom obroku, ali se može koristiti i kao preljev za najrazličitija jela, poput mesa ili ribe.

Olja Martinić
Što više sezonskog i svježeg
Od davnih vremena preporučuje se jesti namirnice koje su u sezoni, a pogotovo one koje možete jesti samo u određeno doba godine. Tako je, primjerice, s lubenicom, dinjom, krastavcima, tikvicama… Usprkos najsuvremenijoj tehnologiji, oni se ne mogu spremiti za zimu, ne mogu se smrzavati ili obraditi na bilo koji način da zadrže svoje kvalitete i ono što ih čini jako vrijednim namirnicama. Zato treba koristiti svaku priliku u sezoni, jer su to plodovi koji donose veliku korist cijelom organizmu. Bitno je da jedete što više svježih, sirovih namirnica. Uz to što se u njima kriju brojne korisne tvari, voće i povrće sadrži veliki postotak vode, što je bitno za hidrataciju. Jedino na što treba upozoriti je da se ne pretjeruje sa sokovima, i voćnim i povrtnim. Dnevno ne bi trebalo popiti više od dva decilitra soka. Mnogi se ljeti nalijevaju voćnim sokovima i čude se što dobivaju na kilaži. Dakako, što više treba uživati i u najrazličitijim salatama i jesti više njih nego mesa.

Donatella Verbanac
Fina detoksikacija uz lubenicu
Lubenica je apsolutno voće za ljeto. Može se jesti u velikim količinama, ima malo kalorija, osvježava i hidratizira. Za one koji žele iskoristiti sezonu lubenica još više postoji tzv. jednodnevna detoks dijeta s lubenicom. Vrlo je jednostavna – ujutro i navečer treba popiti čašicu jogurta s LGG-om (dobre bakterije), a kroz dan se jede samo lubenica. Može se pojesti i do pet kilograma dnevno. To je doista fina detoksikacija i preporučujem je dva puta mjesečno. Dan nakon te detoksikacije treba u jelovnik uključiti i drugo voće. Uz to, preporučila bih svima da ljeti što više uživaju o salatama od rikole, radiča, koromača, cikorije, a sirovo je, dakako, najbolje. Navečer je dobro pojesti malo orašastih plodova, badema, oraha, jer su bogati zdravim masnoćama.

Darija Vranešić
Bobičasto voće, slatko i korisno
Ono što svakako treba iskoristiti ljeti je obilje bobičastog voća. Izuzetno je bogato antioksidansima, a jedan je od najboljih prirodnih izvora vitamina C. Uz to, crni ribiz, borovnice, kupine i maline ukusni su i osvježavaju. Jedna od mojih omiljenih ljetnih namirnica su i tikvice. Čini mi se da su pomalo zanemarene, a mogu se pripremiti na mnogo načina. Dakako, lubenica je na samom vrhu popisa omiljenih namirnica jer je bogata vodom i korisnim tvarima. Za zaštitu kože, ali i zbog najrazličitijih vitamina i minerala odlične su i breskve, marelice i dinje.
Preporučila bih i salate tipa šopske, dakle rajčice, krastavci, luk i malo finog kozjeg sira da se dobije i malo kvalitetnih bjelančevina.

Recept za potenciju
U svojoj knjizi “Prehrana 21. stoljeća” dr. Lejla Kažinić Kreho piše i o još jednoj dobrobiti lubenice  – ona je, naime, borac protiv erektilne disfunkcije. Lubenica sadrži cutrilin, aminokiselinu koja opušta krvne žile i poboljšava dotok krvi. Djeluje, dakle, poput “prirodne Viagre”. Koji je recept? Napravite sok od 6 zdjelica narezane lubenice (zajedno s košticama i korom koju prethodno treba dobro oprati). Kockice stavite u mikser i izmiksajte, te odmah popijte. Takav je sok, osim za spolni nagon, izvrstan i za tjelesni obrambeni sustav jer je jedan od najjačih prirodnih antioksidacijskih koktela koji sadrži vitamine A, C i E.

Gazpacho: Najbolja hladna juha
Sastojci:
– 6 velikih zrelih rajčica, narezanih na kockice (sa sjemenkama i sokom)
– 1 luk (po mogućnosti ljubičasti) srednje veličine, narezan na kockice
– 1 i pol žuta ili narančasta paprika, očišćena, narezana na kockice
– 4 jušne žlice nasjeckanog lišća peršina
– 2 jušne žlice crvenog vinskog octa
– sok jednog limuna
-pola jušne žlice Worcestersire umaka
– pola jušne žlice tabasca
– sol i svježe mljeveni papar po ukusu
– 0,5 dl ekstra djevičanskog maslinova ulja
– aceto balsamico

Priprema: U posudi pomiješajte rajčicu, luk, krastavac i papriku. Dodajte peršin, vinski ocat, limunov sok, Worcestersire umak i tabasco. Posolite i poprite. Rukama ili dvjema vilicama izgnječite povrće u gustu juhu. Ako želite “glatkiju” juhu, koristite blender ili kombinirajte pola-pola. Dodajte ulje, polako. Držite u hladnjaku najmanje jedan sat prije posluživanja. Prije posluživanja dobro promiješajte, a možete dodati nekoliko kockica prepečenog kruha, te nekoliko kapi aceta balsamica.
Ako želite probati nešto drugačije, umjesto rajčice u gazpachu koristite lubenicu, kako to rade u Americi. Svi ostali sastojci su jednaki, a potrebno vam je od 500 do 600 grama lubenice.

izvor: jutarnji list

2 KOMENTARI

Komentiraj



Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.